Bijzonderheden op kaart

Haarlem

Hollands Welvaren

De meeste stadskaarten zijn gemaakt in de Gouden Eeuw (1609-1672) toen er vooral in de provincie Holland door de overzeese handel heel veel geld werd verdiend. Rond de steden, net buiten de vesting, verschijnen aangelegde tuinen in Franse stijl. In dit voorbeeld uit Haarlem zijn deze tuinen aangelegd op hogere gronden die op de oude strandwal liggen.

Haarlem

Hollands Welvaren

De meeste stadskaarten zijn gemaakt in de Gouden Eeuw (1609-1672) toen er vooral in de provincie Holland door de overzeese handel heel veel geld werd verdiend. Rond de steden, net buiten de vesting, verschijnen aangelegde tuinen in Franse stijl. In dit voorbeeld uit Haarlem zijn deze tuinen aangelegd op hogere gronden die op de oude strandwal liggen.

Gorinchem

Heen en Weer 1

Vervoer over water was tot in de negentiende eeuw de snelste manier van reizen. Tussen de steden werden rechte trekvaarten gegraven waardoor de trekschuiten volgens dienstregeling heen en weer voeren. Ook waren er veerdiensten tussen steden die aan een rivier lagen zoals op de afbeelding een volle roeiveerboot tussen Gorinchem en Woudrichem aan de Lek is te zien.  

Schoonhoven

Heen en Weer 2

Sinds jaar en dag vaart er tussen Schoonhoven en Nieuwpoort een veerboot waar nog steeds veel auto’s gebruik van maken. Deze waren er in de zeventiende eeuw natuurlijk nog niet, maar wel paarden en wagens. Op deze uitsnede is te zien hoe de veerboot deze naar de overkant bracht.    

culemborg

Drukte in de wei 1

Er is veel te zien op de weilanden die rond de stad Culemborg liggen. Koeien, paarden maar ook mensen. Op deze afbeelding zien we in de ‘uter weide’  tussen de koeien ook paarden lopen. Een paardenmenner spoort met een zweep een hengst aan om een merrie te dekken. Zo te zien is dat gelukt.

Schoonhoven

Heen en Weer 2

Sinds jaar en dag vaart er tussen Schoonhoven en Nieuwpoort een veerboot waar nog steeds veel auto’s gebruik van maken. Deze waren er in de zeventiende eeuw natuurlijk nog niet, maar wel paarden en wagens. Op deze uitsnede is te zien hoe de veerboot deze naar de overkant bracht.    

Gorinchem

Heen en Weer 1

Vervoer over water was tot in de negentiende eeuw de snelste manier van reizen. Tussen de steden werden rechte trekvaarten gegraven waardoor de trekschuiten volgens dienstregeling heen en weer voeren. Ook waren er veerdiensten tussen steden die aan een rivier lagen zoals op de afbeelding een volle roeiveerboot tussen Gorinchem en Woudrichem aan de Lek is te zien.  

Schoonhoven

Heen en Weer 2

Sinds jaar en dag vaart er tussen Schoonhoven en Nieuwpoort een veerboot waar nog steeds veel auto’s gebruik van maken. Deze waren er in de zeventiende eeuw natuurlijk nog niet, maar wel paarden en wagens. Op deze uitsnede is te zien hoe de veerboot deze naar de overkant bracht.    

culemborg

Drukte in de wei 1

Er is veel te zien op de weilanden die rond de stad Culemborg liggen. Koeien, paarden maar ook mensen. Op deze afbeelding zien we in de ‘uter weide’  tussen de koeien ook paarden lopen. Een paardenmenner spoort met een zweep een hengst aan om een merrie te dekken. Zo te zien is dat gelukt.

Delft

Drukte in de wei 2

De Kaart Figuratief Delft 1678 laat in de weilanden rond de stad vele koeien en paarden zien. Op de poster zijn het kleine figuurtjes die bijna niet herkenbaar zijn. Dat geldt ook voor de boer met koe en de boerin met juk hier in beide afbeeldingen uitvergroot. Dit is mogelijk dankzij de hoge resolutie van het digitale bestand. Dan zie je dat de graveur ook daadwerkelijk zijn kwaliteit toont door met een paar lijntjes mens en dier tot ‘leven’ te wekken.

SCHOONHOVEN

Misdaad loont niet 2

Elke stad had in de 17de eeuw een galgenveld. Ze worden niet altijd op de kaart getekend. Wel op de kaart van de vestingstad Schoonhoven. Ver buiten de stad ligt langs de rivier een galgeneilandje waar één persoon aan de galg is opgehangen.

Amsterdam

Misdaad loont niet 1

Helemaal onderaan de kaart van Amsterdam is nog net een stukje land te zien waarop wielen en galgen te zien zijn. Op deze gravure uit 1599 zijn elf personen opgehangen, waarvan twee in de verdieping van de galg. Er werden in Amsterdam gemiddeld vier personen per jaar opgehangen. Zie ook hier voor meer informatie.