media

Leidsch Dagblad over Leiden april 1600

´Architectuurhistoricus Marcus Laman kleurt middeleeuwse stadskaart in en geeft daarmee een frisse blik op water- en lommerrijk Leiden.´

Parool over Amsterdam mei 1599

‘Met eigentijdse, heldere kleuren heeft hij de kaart vervolgens digitaal in –
gekleurd. De blauwgekleurde grachten, de Amstel en de Zuiderzee maken in één oogopslag duidelijk hoe waterrijk de stad destijds moet zijn geweest.’

 
‘Met eigentijdse, heldere kleuren heeft hij de kaart vervolgens digitaal in – gekleurd'
De Haagse Tijden
Door de blauw gekleurde grachten en groen gekleurde tuinen wordt het duidelijk hoe waterrijk en enorm lommerrijk de achttiende eeuwse Hofstad is geweest. Vooral door de aangelegde sym- metrische tuinen die door de gehele stad terug vinden zijn. (p. 6)
Nieuwe Stadsblad
Marcus Laman heeft de zwart-wit plattegrond van Schiedam handmatig met contemporaine kleuren digitaal ingevuld. Alle gebouwen, bomen en waterwegen in de plattegrond zijn individueel ingekleurd waarbij voor de daken van de huizen verschillende rode kleuren zijn gebruikt om de individualiteit van het gebouw te benadrukken.
Haarlems Dagblad
'De oorspronkelijk plattegronden uit de 16e en 17e eeuw zijn in meestal in zwart-wit. Laman heeft aldus de plattegrond van Haarlem uit 1649 van de hand van Joannes Blaeu ’vanaf nul’ ingekleurd. ,,Hij was een van de bekendste kaartenmakers uit zijn tijd.'
Previous
Next

NRC Amsterdam over Amsterdam mei 1599

‘Dit zijn de kleuren van de middeleeuwen’

De Havenloods Rotterdam

Zo ziet het Rotterdam uit 1694 eruit in de kleuren van nu.

Het Rotterdam van 1694 bestaat al lang niet meer, maar leeft nog voort in de fraaie plattegrond. Die door Marcus Laman nieuw leven in is geblazen. “Het is de eerste stad die ik heb ingekleurd die niet meer bestaat.” 

 
'Zo ziet het Rotterdam uit 1694 eruit in de kleuren van nu'
De Haagse Tijden
Door de blauw gekleurde grachten en groen gekleurde tuinen wordt het duidelijk hoe waterrijk en enorm lommerrijk de achttiende eeuwse Hofstad is geweest. Vooral door de aangelegde sym- metrische tuinen die door de gehele stad terug vinden zijn. (p. 6)
Nieuwe Stadsblad
Marcus Laman heeft de zwart-wit plattegrond van Schiedam handmatig met contemporaine kleuren digitaal ingevuld. Alle gebouwen, bomen en waterwegen in de plattegrond zijn individueel ingekleurd waarbij voor de daken van de huizen verschillende rode kleuren zijn gebruikt om de individualiteit van het gebouw te benadrukken.
Haarlems Dagblad
'De oorspronkelijk plattegronden uit de 16e en 17e eeuw zijn in meestal in zwart-wit. Laman heeft aldus de plattegrond van Haarlem uit 1649 van de hand van Joannes Blaeu ’vanaf nul’ ingekleurd. ,,Hij was een van de bekendste kaartenmakers uit zijn tijd.'
De Wete, Middelburg​
(tijdschrift Heemkundige Kring Walcheren) Middelburg krijgt kleur 'Laman bevindt zich als kleurder in goed gezelschap en staat in een oude traditie van 'afzetters' zoals kleurders meestal werden genoemd.'
Previous
Next

Franeker Courant

Pieter Bast maakte in 1598 een plattegrond van Franeker. De gravure staat in zwart/wit wel op internet, maar Marcus Laman uit Delft heeft het stratenplan digitaal met moderne frisse kleuren ingekleurd. Daarbij stuitte hij op details die hem verblijdden, verbaasden en soms zijn wenkbrauwen deden fronsen.

Marcus Laman kleurt oude kaart Franeker in: ‘nooit geweten dat steden zo groen en open waren’

De Gelderlander

Over Utrecht 16965: 

‘Vijftig soorten rood gebruikte hij, zodat elk dak er weer nét iets anders uit ziet. En elk boompje heeft hij via z’n computer – gewoon met een muis – op pixelniveau ingekleurd. Het zwart-witte origineel stamt uit 1695 en is al eens ingekleurd in 1740. Dat deed destijds een zogenaamde ‘afsetter’, een ambachtslied die met de hoogste nauwkeurigheid landkaarten inkleurde.’ 

 

 

Culemborgse Courant

Culemborg van 1649 in nieuwe kleuren 

‘In tegenstelling tot historisch ingekleurde kaarten (die ook van Culemborg 1649 bestaat), heb ik er voor gekozen om de plattegronden met moderne, heldere kleuren te verfraaien. Ik heb de muren van elk huisje ingekleurd en de honderden daken met 20 tinten rood min of meer een eigen identiteit gegeven. Elke kaart heeft daardoor een eigen karakter, die wordt bepaald door een eigen kleurbenadering.’  

bxdv